top of page
  • Instagram
  • Hvid Facebook ikon
  • Hvid LinkedIn ikon

Generelle diskussioner

Offentlig·18 medlemmer

Billie Nikelson
Billie Nikelson

Marmorskivor i köket - vad har ni för erfarenheter?

Vissa menar att marmor är det ultimata materialet för köksbänkar på grund av sin skönhet, men andra är mer skeptiska till dess praktiska egenskaper i ett kök. Jag håller på att planera en köksrenovering och funderar starkt på marmor, men är osäker på hur det står sig i vardagen. Jag surfade runt och hittade en sida som visade olika marmorsorter, bland annat en väldigt snygg Röd marmorskiva. Det verkar finnas många varianter, från de klassiska vita till mer unika färger och mönster. Jag undrar hur det är med fläckar från matlagning, som olja, vin eller kaffe, och hur väl marmor står emot repor och värme? Är det något man måste vara extra försiktig med? 🤔

10 visninger

Marmor är otroligt vackert och ger verkligen köket en lyxig och tidlös känsla. Men det är ett material som kräver lite mer omsorg än till exempel granit eller komposit. Eftersom det är poröst är det viktigt att det är ordentligt impregnerat för att undvika fläckar, och man bör vara snabb med att torka upp spill. Syror, som vinäger och citron, kan etsa ytan och lämna matta fläckar. Det handlar mycket om ens livsstil och hur noggrann man är i köket.

Medlemmer

bottom of page